Saturday, September 01, 2012

muaz hakimi

"..lapan,cembilan,cepuluh,cebash,dua bash,tiga bash,empat bash! yea,abish!"
muaz,3 tahun,menghabiskan kiraan sumi-sumi yang berbaki dalam simpanannya.setelah kebosanan,dia mencari sesuatu yang lain untuk bermain.matanya melilau melihat ke sekeliling dapur.dilihat maknya yang sedang asyik menambah nilai2 seni pada ikan baulu yang baru selesai dipanggang untuk dinner penghuni kubu kuat @ rumah keluarga Haji Jamin pada malam itu.Muaz tidak berminat untuk bersama-sama berkongsi idea dengan maknya,tidak seperti hari-hari lainnya..

suasana yang x seronok di dapur membuatkan muaz bangun berdiri dan bergerak meninggalkan sumi-suminya.menuju lah dia keruang tamu untuk mencari komrad2nya yang lain.
"manalah diorang ne..tengah main power rangers kah di tv.x sound2 bah.."getus beliau di dalam hatinya..

"alip ba ta ca jim ha hok...dal zal ro jai cin cin cot..dot to zo ain goyn fa kof..lam mim nun wau lam alip amza yaaaa.."Muaz mendendangkan single pertamanya sejak pandai bertutur bahasa orang dewasa sambil memandu keretanya menuju ruang tamu.

...

"Allahuakbar.." Man,imam jemaah pada hari itu melafazkan takbir menandakan pertukaran posisi solat,daripada berdiri kepada rukuk.makmum2 di belakang,termasuk Lan yang berada di penghujung kanan saf lelaki turut rukuk bersama-sama imam.Mereka kini berada di rakaat terakhir solat Maghrib.

Muaz yang berada beberapa meter daripada mereka memerhatikan jemaah solat.dia yang awalnya turut sama dalam jemaah,akhirnya keluar kerana bosan panggilannya kepada abangnya yang sedang solat x dilayan.akhirnya dia memutuskan untuk 'membantu' maknya di dapur..

tiba2,muaz tersengih2..dia meluru kearah paciknya,Lan sambil tersengih2.
"tuda,tuda,tuda!hihihi" jerit muaz sambil menaiki belakang paciknya yang sedang sujud.
Lan cuba mengalihkan anak buahnya itu sebelum bangun dari sujud untuk mengelakkan dia jatuh.Namun Muaz berpegang erat pada leher paciknya itu.Mereka bangkit bersama-sama daripada sujud.Lan duduk diantara dua sujud,Muaz bergayut di belakangnya..

"Allahuakbar.." Imam melafazkan takbir untuk mereka bersama-sama sujud terakhir.Lan pun perlahan-lahan merendahkan badannya.Muaz yang masih bergayut dibelakangnya,terguling jatuh ke sebelahnya.

"ehek..ehek..ehek..muaaaaaaaaaaaaa....." kali ini Muaz mendendangkan lagu yang pitchingnya lebih tinggi daripada lagu alipbata.Mendengarkan irama lagu anaknya yang sedikit sumbang,mak Muaz segera ke ruangtamu untuk meredakan keadaan anaknya,
"kenapa adik nangis?" bisiknya kepada Muaz.
"pacik..ehek...ehek..ehek.."
"mana bole kacau orang solat.sini,sini.masuk dalam jom."
"ehek..ehek..ndak maw..ehek.."

...

"assalamualaikum warahmatullah..assalamualaikum warahmatullah.."
mererka menghabiskan solat maghrib untuk hari itu. Lan segera mendapatkan Muaz yang masih berada ditepinya.
"kenapa Muaz,jatuh ka?hahaha.."
muaz & alia
"betitu cak pacik..ndak kawan pacik.."
"ok2,minta maap ba..ndak sengaja bos.Nanti kita maen burung marah lagi ya."
"iya,iya..hihi"
"orait..kita baca doa lepas solat dulu palek ya"

Muaz pun menadahkan tangannya dan membaca doa feveretnya,
"allah uma balik na,ma jaktana.."
"salah,itu doa makan.belum makan lagi.Nanti,kita doa sama-sama imam ya."
Lan mengangkat Muaz ke pangkuannya dan mengikuti wirid imam.Bapak,Kakak2,abang2 dan anak2 buahnya semua tersenyum melihat mereka.Happy..

 [cerita 1 habis]





anak?perjalanan masih panjang..kah3..

No comments:

Post a Comment