Saturday, September 8, 2012

tukang gunting yang adil.



"masuk,masuk.Duduk di kerusi hujung tu.kejap lagi giliran awak ya" Pelawa uncle Ben,seorang juru gunting lulusan ijazah sarjana Institut Rambut Nasional kepada Nasri.Beliau merupakan juru gunting no.1 di pekan Kikilala.(beliau sorg jak juru gunting rambut di pekan tu..).Kehebatannya meme disegani oleh seluruh masyarakat setempat.Gunting dan sikat rambut adalah mesin atm untuknya.beliau enggan menggunakan mesin gunting rambut yang lebih mudah dan cepat kerana baginya,ia tiada nilai seni.

"okey,dah siap.lima ringgit jak."uncle Ben selesai menggunting rambut seorang remaja laki-laki.
"awak,mai la duduk sini.mau potong macam mana?botak?layer?style ultraman taro?"
"err,potong kasi pendek jak la uncle.yang penting kemas.hehe~"Nasri bangun bertukar tempat duduk sambil mengusap-ngusap rambutnya yang sudah 1 bulan x bergunting.

"ok.awak tinggal di mana?jarang nampak."Uncle Ben mencari topik untuk berbual dengan Nasri.Itulah kelebihannya,sambil menggunting rambut pelanggannya,uncle Ben akan mengajak mereka berbual-bual untuk mengelakkan kebosanan.
"duk kampung Kiko uncle.saya belajar kat Kolej Komunitita kat ibu negara.duk asrama.cuti panjang je balek kampung.huhu~"
"ooo.bagusla,nasib kamu ne bagus.dapat pergi belajar jauh2.nanti dapat kerja bagus,gaji banyak."
"harap-harap la macam tu uncle.hihi~"
(dialog ini berganti-ganti)


"tengok kat pekan ne,masih ramai orang yang hidupnya miskin n susah.macam uncle ne la jugak,gunting dengan sikat ne la yang menyara keluarga uncle.kalo x,x tau ler." Uncle meneruskan perbualan.
"biasala tu uncle.ne semua ujian tuhan.kita harus tabah dalam menempuh ujian.hehe~"Nasri berkata-kata seolah pakar motivasi.
"emm,tuhan?uncle rasa tuhan ne x adil la."
"ha,kenapakah begitu wahai uncle?"
"awak tengokla di pekan ni,ada orang yang berumah besar,kereta besar,badan besar,semuanya besar.senang hidupnya.tapi,ada jugak orang yang miskin gila-gila walaupun mereka x gila.kalaulah tuhan adil,mesti semua orang hidup sama rata.kan?"
"haha~"jawapan Nasri.

"ha,sudah selesai.ok ka?"kata uncle Ben sambil melihat kearah cermin besar di hadapan mereka.
"hmm,ok2.nice la uncle.berapa?Nasri memusing-musing kepalanya untuk melihat rambutnya yang sudah selesai di modified di cermin.
"lapan ringgit jak"
Nasri mengeluarkan dompet dari kocek seluarnya.di carinya duit kecil untuk membayar uncle Ben.tapi yang ada cuma sati not duit 50 ringgit yang baru dikeluarkannya dari atm sebelum ke situ.yang lainnya cuma duit syiling yang x sampai seringgit pun.

"aiyo,duit kecil xda ka?"
"xda la uncle,ini jak yang ada."
"x pa la"Uncle Ben mengambil not 50 ringgit yang dihulur Nasri dan membuka kunci laci meja tempat dia meletak duit.

tiba-tiba lalu seorang lelaki yang rambutnya yang panjang dan menggerbang menutup hampir kerseluruhan kepalanya di seberang jalan di hadapan kedai gunting uncle Ben.
"uncle,tengok abg tu."Nasri mengarahkan jari telunjuknya kearah lelaki tersebut.
"ha,knpa?"Uncle Ben menoleh sekilas sebelum kembali mencuba membuka kunci laci meja yang ternyata sukar di bukak ya..
"saya rasa uncle ne x adil la..hehe"
"amboi,aku gunting jugak mulut kau ne"
"haha.xdala.sebab rambut saya ne kemas dan hensem lepas uncle gunting,tapi abg tu jelek berabis.sepatutnya kami sama-sama hensem.barula adil"
"tu la,dia xnak datang sini jmpa uncle.kalau x,macho sudah dia uncle guntingkan rambutnya."
"ha,uncle..rasanya kenapa ada orang yang miskin,sedangkan tuhan buatkan orang lain hidup senang?sebab diorang ne xnak mencari tuhan untuk mohon pertolongan.macam uncle la,gunting rambut orang yang datang ke uncle jak.kalau semua orang datang jumpa uncle untuk minta gunting rambut.rasanya xda orang yang x hensem dan x macho.kan uncle?huhu~"kata Nasri sambil tersengih-sengih.
"betul jugak tu...hmmm."
"hehehe~"

"eh,uncle bagi free la.xda duit kecil la.laci ne x bole bukak."uncle Ben give mencoba membuka laci duitnya.
"betulkah ini wahai uncle?trimas2"Nasri mengambil semula duitnya dan bergerak keluar dari kedai uncle Ben.

tamat.


No comments:

Post a Comment