Friday, September 07, 2012

besok jumaat lagi..



ndak perlu edaran flyers,
ndak perlu ada event invitations dalam facebook,
ndak perlu ada hebahan tv/radio/sms,
hanya untuk bagitau,
"hei tuan2/adik2/abg2/pacik2/datuk2/dan anda2 yang bergelar lelaki islam!esok hari jumaat!ada solat jumaat di masjid berhampiran anda.jangan lupa!jumpa anda di sanaaaaaa..."

Masjid pasti akan dikerumuni,semua pria2 dari pelbagai arah di pelusuk jalan bergerak menuju ke rumah Allah..

Ada yang berkopiah berserban lengkap berjubah putih,ada yang berpelikat dan baju melayu bersongkok hitam,ada yang ber't-shirt' seluar trek,ada yang memakai jersey Liverpool dengan jeans Levi's tanda dilupa kopiah ala snowcap menutup kepalanya yang botak,serta macam2 lagilah persalinan seperti ia adalah pesta peragaan fesyen Muslimin moderen abad ini..

ada di antara mereka yang kita x pernah jumpa dalam mana2 pengajian agama,usrah,ceramah ust Don sempena malam Lailatul Qadr,perarakan Maulidur Rasul peringkat Gabungan kampung Batu 2 atau konsert amal Maher Zain live in Tawau..
mgkin kerana mereka yang x pernah muncul di tempat2 sebegitu atau kita sendiri yang x terlibat dalam kegiatan2 ini..
tapi,itulah..hari itu,lelaki Islam mungkin yang paling2 "lemah" imannya(saya sendiri) pun akan turun ke Masjid..bole dikatakan 89-95 % la average attendance..



solat jumaat di masjid sultan ismail,utm

mereka duduk bersama2 dalam jemaah yang jumlahnya 40 orang dan keatas,mendengar khutbah,kemudian berdoa bersama sebelum khatib meneruskan khutbahnya,seterusnya bersolat dua rakaat secara berjemaah,wirid,doa,dan di akhirnya bersalam-salaman sebelum masing2 bertebaran di muka bumi,menerukan agenda hidup..

fenomena ini akan berulang pula di 7 hari kemudian.dan 14,21,28...(sampai habis sifir 7) hari seterusnya..

inilah kelebihan yang Allah kurniakan kepada umat nabi Muhamad berbanding umat2 yang lain.

justeru.justeru.justeru.
solat jumaat adalah tanggungjawab sosial terpenting bagi sesebuah masyarakat islam di mana2 sahaja di dunia ini.
ia memainkan peranan yang sangat sangat sangat superb pentingnya.

dan paling paling paling berat tanggungjawabnya adalah si pak Khatib yang akan berkhutbah.inilah peluang untuk menyampaikan segala nasihat,kesedaran,kata2 semangat dan yang sewaktu dengannya kepada audeins Jumaat yang terdiri daripada kaum Adam,yang mendapat mandat untuk menjadi pemimpin,yang berperanan besar untuk menyebarluaskan kefahaman islam bukan sahaja di dalam dirinya,bahkan kepada dunia..
pemilihan tajuk dan isi2 khutbah seharusnya bertepatan dengan kehendak semasa jemaah dan biar bersusuaikan dengan kondisi majoriti ahli jemaah.

kalaulah khutbah itu bertitle "hak2 seorang suami kepada isterinya",sedangkan ketika itu kawasan kariahnya sedang tenat dilanda krisis lumba haram,apa cerr..
lain pula kalau di kawasan2 yang bergelar kampung Pencen(rata-rata ahli kariah adalah golongan berusia) sedang teks khutbah bekisar mengenai tips mencari pasangan hidup yang solehah..wah..
ada jugak khatib yang sekadar membaca teks,sepanjang khutbah tunduk menghadap kertas2 yang sudah di print yang bercop "Jabatan Orang Islam,Janji Syurga".dengan nada penuh memengantukkan.mereka yang mendengar pula adalah pelajar yang baru abis kuliah 5 jam berturut2,buruh kasar yang berhenti rehat,abg yang semalamnya x tidur malam tngok bola UEFA..zzzzzzZZzz..
...

perdengarkanlah kisah seorang pemuda ini..

Di atas mimbar salah satu rumah Allah di daratan India, seorang lelaki tua dengan sorot mata tajam membelakangi arah kiblat, menghadap jamaah sholat Jum'at yang khusyuk mendengarkan khotbahnya. Suaranya kadang tegas, kadang lantang-menantang, kadang perlahan membuat dada bergetar dan kepala tertunduk.

Itulah ia mengeluarkan gundah gulananya, mengeluhkan
kondisi India yang semakin parah. Tak terhitung jumlah dan jenis kemaksiatan yang dipertontonkan pelakunya. Pemandangan yang sangat jauh dari tuntunan Illahi berserakan di mana-mana.
Pilu. Dengan lirih ia melambungkan tanda tanya. Belum lahirkah di tanah ini seorang pemuda yang akan meneruskan perjuangan dakwahnya, padahal ia telah renta dan ajal sudah tersenyum-senyum menantinya?

Lelaki tua itu berkali-kali mengatakan, betapa ia sangat mengharapkan munculnya pemuda yang peduli akan kondisi umatnya, mengajak mereka ke pangkuan syariat Islam dan menegakkan kalimat Allah di muka bumi.

Antara jamaah yang mendengarkan nasehat itu, tampak sepasang mata bugar tak berkedip memandang lelaki tua itu. Telinganya tajam menyimak keluhan hati sang Syaikh. Ia begitu terkesima.

Seusai sholat Jum'at, ketika satu persatu jamaah masjid pulang ke tempat masing-masing, pemuda itu menghampiri sang Syaikh. Dengan penuh rasa takzim ia berkata mantap, "Ya Syaikh, sayalah pemuda itu!".

Ikrar diri yang diagungkan pemuda itu tidak main-main. Seketika sesudahnya, pemuda itu mengurung diri di dalam perpustakaan selama lima tahun. Ia kumpulkan bekal sebanyak-banyaknya. Waktu demi waktunya tidak ada yang ia biarkan sia-sia.

Akhirnya sejarahlah yang mencatatnya. Allah tidak menyia-nyiakan jerih payah hamba-Nya. Pemuda itudi kemudian hari berhasil mendirikan gerakan Islam yang sangat diperhitungkan. Siapakah pemuda itu? Dialah Abul A'la Al-Maududi, pendiri Jama'at Islami. Remaja yang ketika masih berusia 15 tahun telah mengantungi tekad kuat. Hanya dengan kalimat yang ia ikrarkan kepada sesepuhnya, "Akulah pemuda itu." Ia telah berikrar. Ia benarkan pula ikrar itu. Ia telah membuktikan kata-katanya, hingga menjadi seorang mujaddid dan mujahid sampai ketika senja menjemput usianya.(daripada sini)


akan munculkah lagi Abul A'la Al-Maududi daripada Jumaat2 yang mendatang ini?!

No comments:

Post a Comment