Sunday, December 30, 2012

arja dalam dekapan.



Ya Allah, 
Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini berkumpul kerana mengasihiMu,
Bertemu untuk mematuhi perintahMu,
Bersatu memikul beban dakwahMu,
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu,
Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya..

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini,

Tunjukkan kami jalan yang sebenar,
Penuhi hati-hati ini dengan cahaya rabbaniMu yang tidak pernah kunjung malap,
Lapangkan dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakal kepadaMu,
Hidup suburkan dengan makrifat yakni pengetahuan yang sebenar tentangMu,
Dan matikanlah sebagai para syuhada' dalam perjuangan agamaMu..
ameen..

ukhuwah fillah!



Friday, December 28, 2012

jumaat malam keliwon. woo..

jumaat malam keliwon.
kelas tambahan bahasa inggeris Mr. Imran.
literature,Dr Jekyll and Mr Hyde. 

"moral value..anyone please?"

"good overcoming evil,sir.."

"okay, good.next?"

dstt..dstt..dstt..
bunyi letrik,ada cicak terkena renjatan barangkali.

shiuuu...
angin bertiup kencang.langsir warna biru corak garfield yang sedondon dengan cat dinding kelas melayang2.

"man must control his desires or else it will be disastrous. we must be responsible for our actions."

"where did you find that in the novel? eksplain sikit.."

tap..tap..dstt..dstt..
sekali lagi.kali ini mungkin cicak sempat tepuk tangan sebelum direnjat.

shiuuu...
kali ini pintu kelas pula yang tehuyung hayang kedepan dan kebelakang di tiup bayu malam.

"Dr.Jekyll was not responsible for his evil acts. He created another image and used him to commit his cruel and evil acts. as a doctor, his duty is to save lives but instead he created Hyde to do the things he could not do as a respected doctor.."

"please, ekplain it in your own word. kalau baca dalam buku tu, budak tadika kemas pun boleh.tutup buku.."

"err,ok sir.. Dr Jekyll is bad. he.. eh,'cipta' apa dalam BI?"

"kreat,kreat.."

"Dr Jekyll is bad.he create poison to divide his body,err..into two part.in night.."

dan suddenly,

sheett..pap!
kedengaranbunyi pintu menghempap sesuatu selepas bergerak laju ditiup angin.
dan seluruh kelas bergelap.hitam.gelita.

terdengar bunyi kerusi plastik di seret kedepan. Jafar yang tadi berdiri memberi eksplainesyen duduk perlahan2 dengan tangannya meraba2 meja dan kerusinya.

"ahhh!!"

Siti Orkid yang duduk di meja paling belakang, Wan Saloma yang meja bersebelahan tingkap menghadap padang sekolah dan  Nur Baiduri ajk keceriaan kelas berteriak serentak.

"huhh..huhh.."

Abdullah yang jarang bercakap dalam kelas mengeluarkan bunyi alien..

"adui..blackoutt lagi.."

ketua kelas, Muhamad Soleh merungut sambil menepuk dahi. Syafiq di sebelahnya, menyandarkan tangan kanan di kerusi Muhamad Soleh sambil tangan kiri menggaru-garu kepala yang 2/3 ditutupi songkok, kecuali bahagian depan kepalanya terbuka yang menampakkan rambutnya yang ikal mayang..

"cemana ni Sir? habis kelas lah? "

"aduh, minggu depan ujian bulan 4.. banyak lagi belum studi literature ni."

"eh, besok hantar kerja rumah geografi kan. kau sudah siap? bila aku maw buat ni.."

"shh, diamla..gelap2 ni, zikir..jangan bising2. nanti ada orang 'kacau'.."

riuh rendah kelas tingkatan 3 Harapan ketika itu dengan bisikan2 halus penduduknya.

tapp..tapp..tapp..

kedengaran bunyi tapak selipar bertali jenama Bata Mr Imran bergerak ke arah pintu kelas di belakang.

sleekkkk..

daun pintu diselak.

tik.

dengan sekali petik, kelas kembali terang benderang. seluruh ahli kelas mengecilkan mata masing2 sehinggakan si Mustakim yang putih kulitnya itu betul2 sudah kelihatan seperti Kwang Soo dalam siri Running Man,di tambah dengan tubuhnya yang kurus tinggi itu. Nasib baik dia pakai kopiah, kalau tidak sudah keluar rambut geritingya mesahihkan lagi dia sebagai Girrafe, walaupun Running Man belum disiarkan lagi masa itu.

tapp..tapp..tapp..

Mr Imran bergerak semula kehadapan kelas. dengan muka yang serius kool.. tengok gambar di bawah untuk spesifikasi penuh ke'kool'an beliau ketika itu



"guys, really.. you dissapointed me..you all x tengok ka lampu di koridor tu masih menyala? ini bukan blackout. tu,batang penyapu belakang pintu jatuh n terkena suis lampu di dinding belakang."

"oooOoooo.."

serentak 2/3 kelas buat mulut macam ni >>  :O 
sambil 1/3 lagi ketawa mulut luas begini >> :D
Mr Imran pun buat muka (-_-) seraya berkata..

"awak x tengok ka kipas di syiling tu masih berputar?.kalau pun awak x tengok dalam gelap, bunyinya kan jelas. tu tudung pink Maimun, bertebar2  duduk bawah kipas."

"muahahahaha..hew..hew..hew.."
akhirnya, seluruh kelas ketawa bersungguh-sungguh.

Johan yang berada di depan, berdiri dengan muka innocent dan bergerak perlahan2 ketempat duduknya di bahagian belakang. rupanya, masa gelap2 tadi, dia lari kedepan.takut seorang2 di belakang.

Johan adalah kapten pasukan ragbi sekolah.lol..

...tamat...

moral of the story : 
jangan memaki hamun kegelapan.mulakan mencari suis lampu!
just if u understand my word..

*jumaat malam keliwon. baca penerangannya di sini.


Saturday, December 22, 2012

of Pingu and Penguin



ada sebuah kisah.saya mahu ceritakan kepada anda.mahu dengar atau tidak,terpulang anda.kerana saya hanya menulis,apa yang anda mahu dengarkan? saya belum belajar lagi sihir untuk jadikan tulisan yang boleh berkata-kata apabila dibaca.
hew hew hew.. 

skip.

cerita ini nenek saya sampaikan kepada saya.masa nenek kecil-kecil dulu,masa tu saya dah tua.eh.begini ceritanya. jauh di tanah kutub utara bumi, sebuah kerajaan memerintah.kenapa ya di sebut se'buah'? kerajaan ni boleh makan ka? buah durian sedap..

ok.sebuah kerajaan.nenek saya kata Kerajaan Pingu namanya.sebuah kerajaan.dan ya, seorang pemerintah agung. namanya, Tuan Presiden Sidik Sigaraga. telah lama memerintah dengan jayanya Kerajaan Pinggu sepanjang 25 tahun setengah plus plus. luar biasa bakat kepimpinannya.hampir 2/3 tanah kutub utara di bawah pemerintahan beliau.itu pun 1/3 tanah kutub utara tu lagi belum diterokai kerana suhu yang sejuk melampau-lampau.kalau tidak..

lepas 25 tahun setengah plus plus menjadi pemerintah,Tuan Presiden Sidik Sigaraga mangkat dijulang tinggi-tinggi. hasil bedah siasat mendapati bahawa beliau mangkat akibat di serang hendap sekumpulan Beruang Kutub yang melakukan serang hendap semasa beliau sedang bersiar-siar di sebuah Taman Rekreasi.dipercayai ia adalah perbuatan khianat kerana tidak puas hati dengan kadar kemunculan beliau yang malar di televisyen melalui rangcangan bual bicara 'Pinggu and Friends',nutt..nutt..

pemergiannya seorang pemimpin agung dan luar biasa ini sangat dirasai oleh seluruh warga Kerajaan Pingu,tua muda miskin kaya,laki-laki wanita. akhirnya,sebagai memperingati jasa beliau yang telah berjasa besar meluaskan jajahan Kerajaan Pingu, sebuah replika gergasi serupa beliau yang diukir daripada bongkahan ais oleh pengukir2 terkenal serata dunia.



ha,inila gambar yg nenek saya tunjukkan hari tu,ingat lagi.
menggerunkan kan?


setelah siap, semua yang memandangnya pasti terpegun dengan ke'gah'an replika tersebut. semua yang menyaksikannya pasti akan terbayang keunggulan sosok tubuh Tuan Presiden Sidik Sigaraga yang super duper dipest hebat. setiap kali orang melalui kawasan terletaknya replika gergasi itu,mereka akan berhenti sebentar dan memandang kearah replika sambil mengangkat kening tanda hormat.dengarnya kalau x buat, orang itu akan mati kepanasan di Kutub Utara tersebut, tapi mitos semata-mata barangkali.

dan sehinggalah suatu hari, seekor burung ostrich yang tersesat terbang (ostrich terbang,sila bayangkan..) sehingga ke kutub utara telah melewati kawasan tersebut.kerana terlalu penat terbang, ostrich itu mencari kawasan RnR untuk berehat dan buang air. akhirnya dia ternampak sebuah port yang sangat sesuai dan selesa untuk melabuhkan diri sebentar.dan itu adalah kawasan rata atas kepala replika gergasi Tuan Presiden Sidik Sigaraga,seorang pemimpin yang disegani dan dihormati seluruh penduduk kutub utara! 

tidak sekadar berhenti rehat, ostrich juga melaburkan najis yang ditahan2 pengeluarannya selama 1 minggu.di atas kepala replika seorang pemimpin agung kebanggaan penduduk,yang apabila di sebut sahaja namanya,Tuan Presiden Sidik Sigaraga, akan lemah lutut, gugur jantung dan tercabut telinga para musuh-musuhnya! tapi, dengan sempoi dan selambanya, seekor ostrich picisan lepak2 diatas kepala dan menajiskan tempat paling mulia beliau! ya,seekor ostrich..

selepas kira-kira selesai segala urusan, ostrich terbang kembali tanpa ada perasaan bersalah apatah lagi gerun kerana telah meremeh-temehkan seorang presiden tip top, Tuan Presiden Sidik Sigaraga! dan ironinya, tiada apa yang mampu dilakukan oleh replika Tuan Presiden Sidik Sigaraga mahupun semua menusia sekeliling yang mengagung-jagungkan beliau mahupun replika tersebut. mahu tangkap ostrich? sudah jauh terbang..

kerana apa? 

kerana itu hanya REPLIKA.
ya, itu hanya REPLIKA TUAN PRESIDEN SIDIK SIGARAGA.
bukan TUAN PRESIDEN SIDIK SIGARAGA yang REALITI.
hanya FANTASI semata-mata.
tiada bernyawa,tiada kuasa.
hatta burung ostrich pun tidak takut.

best kan cerita nenek saya.hew hew hew..
ok,ini bukan cerita nene saya.tipula kalau anda percaya.
oh ya,nenek saya comel.sekian.

...

eh,apa sebenarnya yang saya mahu sampaikan?
"Sesungguhnya yang agama di sisi Allah ialah Islam. Tetapi tidaklah berselisih orang-orang yang diberi kitab itu, melainkan sesudah didatang kan kepada mereka ilmu, lantaran pelanggaran batas di antara mereka. Dan barangsiapa yang kufur terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah adalah amat cepat perhitunganNya" (ali Imran :19)
percayakah anda? islam yang ada pada kita adalah agama paling unggul? tiada yang unggul selain daripadanya.dan percayakah anda? orang islam, umat nabi Muhamad s.a.w (kita la tu,bangga..bangga..) adalah yang terbaik!
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah” (ali Imran : 110)
tapi,hakikatnya..apa realiti umat islam hari ini? agungkah islam? diseganikah umat Muhamad ini? tepuk bahu tanya akhbar, televisyen, internet. saksikan bagaimana hari ini umat islam dipandang dan dilayan oleh dunia? 

setiap hari berapa liter darah umat islam mengalir? berapa luas tanah umat islam dirampas? berapa ribu helaian risalah media cetak mengeji dan memperlekeh umat islam? bukan sahaja umat islam, bahkan Rasulullah s.a.w juga mendapat tempiasnya. nauzubillah.. semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita.

kenapa? bukankah islam agama paling agung? bukankah kita umat pilihan yang terbaik? mana pergi kisah keagungan  dan kegemilangan islam yang satu ketika dulu mengusai 2/3 dunia?  mana perginya zaman kegemilangan para sahabat, tokoh2 agung umat islam.Khalifah Umar Abd Aziz. Sultan al-Fateh. Hasan al-Banna dan sebagainya..

sedarlah, umat islam kini hanya REPLIKA semata-mata. umat islam yang REALITI  telah lama tiada. kita umat FANTASI. musuh-musuh islam tidak takut pada islam FANTASI tapi pada islam REALITI yang telah lama terkubur beberapa abad yang lepas.. 

jadi, marilah kita sedarkan kembali diri sendiri dan umat islam sekeliling yang sedang mabuk laut kerana dilambung ombak dunia yang mengumbang-ambingkan bahtera tarbiyah islam yang sedang dinaiki.bagaimana?saya copy pastekan ayat ini sekali lagi untuk kita..


“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah” (ali Imran : 110).

[pinjam gambar]

pingu : fantasi.
penguin : realiti.

Friday, December 14, 2012

destination jannah.



human.

we are made in jannah.
we are made for jannah.



life in the dunya is a journey.
simply a journey back to the final home.



but,
along the journey.
some people lost their way..



why?
because they didn't look at the map.
the Quran.
and even,they forgot about the compass.
the Hadith of Muhamad PBUH.



T_T