Wednesday, July 31, 2013

night of power.


"We have indeed revealed this (Message) in the Night of Power:
And what will explain to thee what the night of power is?
The Night of Power is better than a thousand months. 
Therein come down the angels and the Spirit by Allah's permission, on every errand:  
Peace! This until the rise of morn.
[Al-Qadr; 1-5]






 What one does while seeking out Laylatul Qadr will vary from person to person. Praying the Isha prayer, the night prayer, and the Fajr prayer, the prayer at dawn, in congregation is important as is every minute in between.

   Some will then stand for hours in ritual prayer. Others will read or listen to the Quran being recited. Some will sit with their hands raised to the skies with tears falling from their eyes as their hearts tremble out of devotion. 

...


  This year during Ramadhan, while peoples are seeking out for Laylatul Qadr here, others are seeking for syaheed there. Both are granted to jannah. Only if they found it.

  Rabbi yassir wala tu'assir rabbi tammim bi khair.

Friday, July 26, 2013

kosu + oreo.

   Balik dari tarawih, Kid bancuh kosu(kopi+susu). Siap segelas. Kid tiup sikit-sikit dan slurrpp.. Wah, menyegarkan! Hujan malam malam begini, memang best minum kosu panas.

   Kid keluarkan biskut Oreo dari peti ais. Kid putar. Kid jilat. Kid celup. Dan Kid..

   Alamak, biskut terlepas! Tenggelam. Cepat selamatkan sebelum biskut mati lemas. Kid hirup kosu laju laju sampai nampak biskut.

   Eh, air kosu masih panas. Arghhh!

   Ah, Kid baru celup satu biskut Oreo dalam kosu. Dah habis segelas. Bukan diminum. Tumpah. Tersembur. Hmm, nasibla Kid..

  "Eh, kau tak tidur lagi?" 
   Zal mengejutkan Kid yang sibuk mengelap membersihkan tumpahan kosu di meja makan.
"Awal lagi. Baru pukul 11. Aku bancuh air tadi. Tak tersengaja, tumpah pulak. Eh, kau pun tak tidur jugak. Buat apa malam-malam ni?"
"Nak minum air sikit. Layan citer indon. Best kot." 
"Citer apa?"
"Sinetron Ketika Cinta Bertasbih spesial Ramadhan. Ada 10 episod lagi nak habis." 
"Ouh, tadi kau tak tarawih lagi malam ni sebab tu la ea?"
"Emm, a'ah. Aku nak habiskan sebelum raya ni. Hehe. "
  Kid penuhkan segelas air masak dalam cawan kaca jernih. Kid hulur ke Zal.
"Nah, air masak."
"Terima kasih. Ramai orang kat masjid tadi?" 
  Selesai membersihkan tumpahan kosu tadi, Kid duduk sebelah Zal.
"Awal-awal ramai. Nak penuh jugak dewan solat utama tu. Tapi, lepas lapan rakaat, tinggal 2 saf je."
"Hmm, biasalah tu. Aku pun kalau pegi ambil lapan je. Okeyla daripada takde kan."
  Sunyi sebentar. Krik.. krik.. krik.. Cengkerik di luar jendela.
"Zal, esok subuh teman aku pegi hias masjid boleh? Kita pergi naik motor aku. Asyik tengok cinta je yang bertasbih, kau tu bila nak bertasbih?" 
"Ha? Err, hias masjid? A'ah la. Oke oke. Aku ikut kau."
  Malam itu Kid paksa Zal tidur awal. Bangun sahur sekali. Kemudian drive motor ke masjid berdekatan rumah sewa mereka. Suasana begitu hening subuh itu. Langit masih separa gelap. Bulan purnama masih tegak. Embun masih dingin.

  Sayup-sayup azan menyelinap merayap menerusi dedaunan pokok, menyeberangi jalanan dan menembus masuk jendela-jendela rumah yang terbuka.

  Dalam dingin subuh, hati Zal terusik. Mengenangkan nasib diri yang pertama kali Subuh di masjid selepas sekian lama. Begitu tenang dia rasakan menjadi sebahagian daripada jemaah subuh hari itu.

[Tamat]

* 18 ramadhan 1434.
* Semua mula asyik hias rumah masing masing. Rumah Allah, entah siapa nak hiaskan biar cantek.
* Indah rumah Allah itu bukan kerana perhiasan fisiknya, tapi jemaah yang tidak putus putus mendatanginya untuk mengharap redha.


Saturday, July 20, 2013

antara dua.

"When faced with two choices, simply toss a coin. It works not because it settles the question for you, but because in that brief moment when the coin is in the air, you suddenly know what you are hoping for."
  No, I'm sorry. Perform istikharah.
 
...

   Jam sudah melewati pukul 1.00 pagi. Am masih tak dapat lelap mata. Lengan kanan menindih dahinya yang berkerut-merut.  

  Pesan ibu lewat perbualan talipon selepas tarawih 8 rakaat tadi masih berlegar-legar di sekitar koklea telinga. Belum pun sempat dia mulakan solat witir sendirian jauh di belakang jemaah 20 rakaat, aiponnya berdering. Kalau bukan kerana ibunya yang menalipon, sudah tentu di tolak saja panggilan itu. Dunia semata-mata.
"Ibu mahu keputusan kamu cepat. Nur Kasih atau Mawar. Sudah lama kan ibu bagitau kamu pasal ni. Jangan asyik fikir kerja kamu, benda ni pun penting jugak."
"Hmm, baiklah bu. Bagi Am sikit masa lagi. Esok atau lusa Am kol balek ok." 
"Molek la tu. Bagitau cepat-cepat. Nur Kasih dengan Mawar tu ramai orang yang suka. Kalau lambat, kecewa la kamu." 
"Baik bu."
   Ah, terlalu sukar untuk Am. Bagaimana mungkin dia mahu mencari keputusan dalam satu dua hari ini. Tapi, betul juga pesan ibunya. Dia perlu segera memilih antara dua. Nur Kasih dan Mawar tu bukan calang-calang. Nanti berputih mata pula dia kalau terlewat. 

   Akhirnya, Am bingkas bangun. Bergerak menuju ke bilik air. Kepala pili dipusing. Mengalir lancar air jernih darinya. Dingin. Segar rasanya apabila ia menyentuh permukaan kulit anggota wudhuk.

   Am keluarkan sejadah made in Pakistan yang dibeli bapanya semasa menunaikan haji 2 tahun lepas. Am hamparkan di tepi katil. Tepat menembak ke arah Kiblat.
"Usolli sunnata istikhorah rokaataini lillahi taala.."
... 

   Waktu berbuka tinggal 15 minit lagi. Am masih dalam perjalanan pulang ke rumah sewanya. Terperangkap. Jem. Bukan jem nenas atau jem stroberi. Trafik jem yang kronik. Tipikal di kawasan bandaraya, lebih-lebih dekat musim perayaan. Volume radio, Ikim fm Am pasang sederhana. Dapat juga sejukkan hatinya daripada ribut hon kenderaan dengan ceramah-ceramah para asatizah.

   Sambil itu, Am keluarkan talipon bijak dari kocek seluarnya. Skrol senarai kenalan dalam buku telefon. Ikon call disentuh. Dua tiga saat Am memulakan perbualan. Bertanya khabar begurau senda. Sampai ke part serius,
"Am dah ada keputusan bu. Am dah jelas mana nak pilih. Dah fikir masak-masak ni."
"Ha, yang mana satu?"
"Dengan lafaz bismillahirahmanirrahim, in shaa Allah Am pilih Nur Kasih bu."
"Hmm, baguslah. Oke, esok ibu ngan bapa pergi jumpa Mak Cik Melati bincang macammana, dapat ke tak dengan Nur Kasih tu."
"Jazakallahu khairan kathira ibu." *agak poyo disitu.
   Tak lama kemudian, laungan azan diputar deejay radio. Am keluarkan sekotak kurma Yunus Toyyib dari begnya. Alhamdulillah, genap 10 puasa Am.

...

[Tiga minggu kemudian]

   Rumah Am begitu meriah hari itu. Rumah mereka sekeluarga didatangi oleh ramai kaum kerabat, sahabat handai serta rakan taulan. Beraneka jenis makanan dan mintak mak kuih muih sepotong adik mahu makan kerana perut kosong disajikan.

   Am tampil segak dan bergaya. Mengenakan baju melayu cekak musang kaler rona kelabu lengkap bersampin. Penuh elegan. Sudah tentu dia menjadi perhatian ramai hari itu.
"Am, cantik baju. Beli mana?"
"Bukan beli. Tempah kedai jahit."
"Oh ya. Kedai mana?"
"Kedai jahit Nur Kasih. Mak Cik Melati yang buatkan. Mak aku la urus semua ni. Ukuran pun dia ambil yang baju tahun lepas punya." 
"Ouh. Oke. Baidewei, selamat hari raya aidilfitri ea. Minta maap zahir batin. Meriah rumah terbuka kau tahun ni kan."
"Biasa ja. Kalau femili kau buat jugak, jemput la aku."
"Ok bah kalau kau." 
[Tamat]

* Hampir tiada moral value. Maaf.
* Ada 19/20 hari lagi untuk kita menikmati buffet istemewa ramadhan. Sudah cukupkah lauk pauk yang masuk ke dalam pinggan kita? Satu bulan jak ni dalam setahun.
* Selamat mendirikan rumahtangga kepada seniors dan teman-teman. Sekarang ni tengah musim bunga kembang mekar di pelbagai pelusuk tanah air.
* Jangan lupa tunaikan zakat ya. Ingat, berzakat membawa berkat!

Thursday, July 4, 2013

kita, prasangka & mereka.




kita hidup di tengah-tengah khalayak
yang selalu berbaik sangka

alangkah berbahayanya
terlalu percaya pada baik sangka mereka
membuat kita tak lagi jujur pada diri
atau menginsafi, bahawa kita tak seindah prasangka itu

tapi keinsafan membuat terkadang terfikir
bersediakah mereka tetap menjadi saudara
saat tahu siapa kita sebenarnya
kadang terasa, bersediakah dia tetap menjadi sahabat
saat tahu hati kita tak tulus, penuh noda dan karat
dan.. bersediakah dia tetap mendampingi kita dalam dekapan ukhuwah
ketika tahu bahawa iman kita berlubang-lubang

inilah bedanya kita dengan Sang Nabi
dia dipercaya, karena dia dikenal
sebagai Al-Amin, orang yang terpercaya
sementara kita dipercaya, justru karena
mereka semua tidak mengenal kita

yang ada hanya baik sangka..

maka mari kita hargai dan jaga semua baik sangka itu
dengan berbuat sebaik-baiknya
atau sekurangnya dengan doa yang diajarkan Abu Bakar
lelaki yang penuh baik sangka terhadap diri dan sesamanya

"ya Allah, jadikan aku 
lebih baik daripada semua yang mereka sangka
dan ampuni aku atas aib-aib yang mereka tak tahu."

atau doa seorang tabi'en yang mulia:

"ya Allah, jadikan aku 
dalam pandangan sendiri sebagai seburuk-buruk makhluk
dalam pandangan manusia sebagai yang tengah-tengah
dan dalam pandanganMu sebagai yang paling mulia."

-Dalam Dekapan Ukhuwah, Salim A Fillah