Thursday, January 10, 2013

real comrade.

kabhi khushi kabhi gham.
na judaa honge hum.
kabhi khushi kabhi gham.

Dalam suasana pertempuran penuh dahsyat pada perang dunia pertama, seorang prebet muda melihat rakannya sedang bertempur sendirian. Terperangkap dalam parit berhampiran kubu kuat musuh, peluru bertalu-talu melimpasi kepalanya. Lalu prebet tersebut meminta kepada Kapten untuk mara ke hadapan untuk mendapatkan rakannya.

"Awak boleh pergi," Kapten membenarkan. "Tapi, saya tak rasa ia berbaloi. Rakan awak pasti dah mati ketika awak menggadaikan nyawa berlari ke arahnya." Nasihat Kapten tidak diendahkan, dia segera berlari mara ke hadapan.

Luar biasa, dia berjaya mendapatkan rakannya, merangkul tubuhnya dan membawanya pulang ke kubu mereka. Setelah mereka berdua tiba di kubu, Kapten memeriksa askar-askar yang cedera, dan melihat sayu pada rakan prebet tersebut.

"Saya dah kata, ia tidak berbaloi," katanya. "Rakan awak dah mati dan awak cedera teruk."

"Ia sangat berbaloi sebenarnya tuan" prebet itu menjawab.

"Apa maksud awak; semua ini berbaloi?" respon Kapten. "Rakan awak mati."

"Ya tuan," prebet menjawab lagi. "Ia sangat berbaloi kerana ketika saya mendapatkannya, dia masih hidup dan saya puas hati sempat mendengar dia berkata, "Aku tahu kau akan datang, terima kasih kawan.."

Itulah, kawan sebenar adalah mereka yang datang kepadamu tatkala seluruh dunia berpaling meninggalkan. War doesn’t determine who’s right. War only determines who’s left.



in times of happiness, in times of sadness.
we shall not be separated.
in times of happiness, in times of sadness.

-a tribute to all comrades fisabilillah.

No comments:

Post a Comment