Tuesday, January 22, 2013

aiskrim.

poto

Pada suatu petang yang gemilang, seorang budak 9 tahun bertandang ke kedai aiskrim tempatan berdekatan kawasan perumahan. Duduk di meja dan langsung memesan aiskrim pada pelayan kedai.

"Kak, aiskrim dalam kon 2 skop berapa ya?"

"Seringgit lima posen." jawab kakak pelayan bertudung litup kaler biru.

Budak itu mengeluarkan duit syiling di poket dan mula membilangnya satu persatu. Kemudian, dia bertanya lagi.

"Err, kalau dalam bekas kecil berapa?"

"Seringgit." kakak pelayan menjawab sedikit tidak sabar.

"Ok, saya nak aiskrim dalam bekas kecil tu. Perisa mint tambah cokelat ya. Terima kaseh kak. :) "

Budak tersebut pun menikmati aiskrimnya, bayar dan terus beredar. Ketika pelayan datang mengemas meja, dia terkesima dan terharu-biru sebentar. Di bawah bekas aiskrim, budak itu meninggalkan 50 sen sebagai upah kepada pelayan yang melayannya. Penuh timbang rasa dan mengambil kira kebajikan orang lain, dia menunjukkan apa yang namanya 'berkongsi'.

...
Dan orang-orang (Ansaar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat-sangat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. [Al-Hasyr : 9]

Kebahagiaan tidak boleh dibeli. Tapi, aiskrim boleh. Beli aiskrim dan berkongsi dengan orang lain. Bahagia akan hadir, insyaAllah. Jadi, kepada sesiapa yang inginkan kebahagiaan, PM saya. Saya sudi berkongsi aiskrim yang anda beli. Hemo hemo hemo..

Itsar
- Mengutamakan sahabat dalam segala perbuatan dan perkara yang baik kecuali dalam ibadat.
- Tingkatan paling tinggi dalam ukhuwah.
- Mari amalkan bersama.

No comments:

Post a Comment