Saturday, April 07, 2012

porenjes: a story behind the mask.

 Emangnya, ada apa pada porenjes(baca: power rangers) ?


google image.

  Power Rangers : a team of young people recruited and trained by a mentor to morph into Rangers,able to utilize special power and pilot colossal assault machines called Zords to defeat and overcome evil that threaten humanity.when 'morphed' rangers become powerful superheroes wearing colour-coded skin-tight battle suits and helmets with opaque visors. (wikipedia)


  Power Rangers, superhero yan bertindak dalam kumpulan sebagai penyelamat manusia daripada kejahatan-kejahatan yang mahu menakluk dunia.


"Will the power protect you. Go! Go! Power Rangers!"
  Daripada generasi pertama Power Rangers Mighty Morphin, 1993 (saya baru dua tahun) hingga Power Rangers Samurai, 2012 (sudah masuk u) perjuangan mereka tak pernah berhenti. Akan ada generasi baru yang akan meneruskan perjuangan apabila satu generasi berlalu.

So, ada yang boleh kita belajar daripada Power Rangers kan. Ini antaranya:

5 - Tidak ada org tua jadi power rangers. Kita orang muda, mesti ada semangat berjuang dalam dakwah sementara masih ada kekuatan dan kemampuan.


4 - Perjuangan dakwah haruslah berkumpulan macam Power Rangers. Kalau sorang-sorang ndak kuat.


3 - Dakwah ini juga adalah perjuangan berterusan, macam Power Rangers. Bermula daripada zaman para anbiya', sahabat-sahabat nabi, tabi'en, tabi' tabien hingga ke hari ini kita menyambungnya.



Paling cool, Hijau!
2 - Tidak semua org terpilih utk berada di jalan dakwah sepertinya ahli-ahli Power Rangers yang dipilih daripada mereka-mereka yang ada kelebihan masing-masing. Oleh itu, kita harus bersyukur andai terpilih menjadi 'Power Rangers' dakwah.

1 - Power Rangers jadi superhero selepas bertukar(morph). Kita pun boleh morph bah. Usrah, mukhayyam, rehlah, jaulah etc. Tarbiyah, itulah alat kita utk morph.. Jadi, jom bertukar!






* official power rangers website,check it out here 

* video cool power rangers di youtube

5 comments:

  1. Tarbiyyah, mampu menggoncang dunia. Kerana di dalam tarbiyyah, kita akan dapat menghasilkan manusia-manusia supersaiya yang lebih hebat dari superheroes barat yang digambarkan melalui karikatur mahupun filem-filem. Manusia supersaiya ini berjuang kerana Allah, berjihad mengorbankan harta dan jiwa untuk menjulang islam kembali.



    P.S:`Hijau`, sememangnya cool!

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar.
      superhero berkuasa tarbiyyah.
      berjuang menumpaskan kejahatan yang batil.
      demi menegakkan kebenaran islam hakiki.

      -power rangers hijau-

      Delete
  2. like Hijau :) eh. salam ukhuwwah ^^

    ReplyDelete