Wednesday, April 18, 2012

kisah shah rukh kahan 2.

once upon a time..maka tersebutlah kisah tentang seorang orang,shah rukh kahan(bukan nama samaran)atau penduduk kampung memanggilnya dengan nama rukh..ndak tau sebab apa..beliau suka makan nasi dan minum air.

dipendekkan cerita..setelah beberapa tahun bertungkus-lumus bermatian-matian(beliau x mati lagi) belajar,daripada tadika,sek rendah ,sek menengah,sek tinggi maka akhirnya rukh berjaya menjejakkan kakinya ke menara gading gajah dengan mengambil jurusan Kejuruteraan Awam (civil eng.) di sebuah universiti,Universiti Tawau Malaysia atau pendeknya UTM..

dipendekkan lagi cerita,setelah 3 tahun berada dalam pengajian,maka tibalah saat itu..utk rukh mempraktikkan apa yang dia belajar di UTM,beliau harus menjalani latihan industri selama 3 bulan di sebuah sarikat pembinaan.

dipendek-pendekkan lagi cerita,pada suatu hari..ketika berada di site @ tapak pembinaan,rukh bercadang utk meninjau apa yang sedang dibuat oleh pekerja2 binaan di situ.(saja,beliau sangat super bosan msa tu).maka berjalanlah beliau di sekitar sebuah rumah yang dalam proses pembinaan.

di bawah terik matahari di tengah hari.Onion Head Emoticons 9

dibahagian hadapan rumah,beliau bertemu dengan seorg pekerja sedang membancuh portland simen + water + aggregate (batu-batuan) untuk dijadikan concrete (konkrit)..beliau pun menyapa encik tersebut.

hai awak.awak buat apa tu?huhu~

dengan muka yang ketat,encik tu menjawab..

ooo,saya tengah berkaraoke ni.oi,x nampak ka saya tengah buat apa?!

erk..nampak2..

milky boy angry msn emotions
habis tu,ko tanya lagi knpa?! ish budak ni.aku celup ko dalam simen ne,maw?!


onion-head-heeeyy

ok2.time kasih encik.hehe.daa..


beliau pun meniggalkan encik tu dengan perasaan kegerunan..


di bahagian tepi,sebelah kanan rumah rukh berjumpa pula seorang laki-laki.tengah menyusun keluli-keluli utk membuat base lantai rumah.rukh pun bertanya..

ehem2..pacik tengah buat apa tu?huhu..saja tanya..jawablah kalau x malu..

laki-laki tu dengan wajah bersinar menoleh dan menjawab, 

tuzki-neheooo,pacik tengah sign cek pacik ne.nanti hujung bulan dah bole amek.hehe.


ooo..okay,selamat berjuang pacik..t bole belanja saya sekali ea.hihi..tata pacik..


rukh pun berjalan lagi.kali ni ke bahagian belakang rumah pulak la..bertemu pula seorang uncle yang sedang mengangkat sekarung Portland Simen.dengan penuh yakin rukh bertanya soalan sama,

psssttt..uncle tengah buat apa ni?

dengan wajah bersinar-sinar,uncle tu meletakkan simen yang dipikulnya dan menjawab penuh riang dan gembira,

green-smiley-falling-in-loveuncle tengah maw siapkan rumah utk sebuah femili.uncle sudah dapat bayangkan di depan tu diorg akan solat berjemaah,di tepi tu mak bapak ajar anak2 ngaji al-quran.di belakang ni diorg makan sama2..tu bilik tidur utk berehat.(sambil jarinya menunjuk2 ke beberapa lokasi di sekitar rumah tersebut..)
emm,pacik sangat gembira.dan harap2 femili yang tinggal dalam rumah ne nanti pun akan bahagia.hmm..

terukir satu senyuman bahagia di bibirnya uncle sambil beliau mengesat peluh di dahinya.rukh juga melakukan perkara sama.mengikut2..



azan  zohor berkumandang.semua pekerja berhenti rehat.rukh pun bergerak meninggalkan tapak pembinaan.menuju ke ofis utk bersiap sebelum ke masjid berdekatan..

Onion Head Emoticons 131ada lagi..dipendekkan lagi cerita ya.setelah tamat Latihan Industri,rukh pulang ke kampus.menjalani hidup seperti biasa sebagai seorang mahasiswa.makan, tidur, kelas, assignment, facebook, blogging..dan salah satu rutin mingguan rukh ialah berhalaqah bersama-sama ahli usrah beliau.dan pada suatu minngu,maka tibalah giliran beliau memberi pengisian dalam halaqah tersebut.

Onion Head Emoticons 39setelah beberapa hari mencari bahan sesuai,akhirnya rukh terfikir utk berkongsi pengalamannya ketika ber'LI'..beliau bercadang utk bercerita mengenai perihal 3 org pekerja yang di temuramahnya itu..


selepas jumaat.di masjid universiti.bahagian kiri menghadap kiblat di dewan solat.koordinat : tiang ke 3 daripada hadapan dan ke 1 daripada tepi.mereka berhalaqah..

Onion Head Emoticons 144selepas buka majlis.berta'aruf.tilawah al-quran.naqib goreng2 sedikit dengan kata2 menaikkan semangat ahli usrah.sedikit mukaddimah daripada rukh sebelum memulakan 'ceramah'nya.dan beliau pun menceritakan seperti yang apa dilaluinya bersama 3 org pekerja tersebut.diakhir cerita itu,rukh bertanya pendapat ahli2 usrahnya tentang 3 org pekerja itu.then in the end,beliau menyatakan pandangan peribadinya..

ok.mari kita pergi kepada pekerja 1.ana melihat pekerja ini bekerja tanpa ada matlamat.beliau x tahu atas apa beliau melaksanakan keja beliau.sebab itulah beliau sentiasa dalam keadaan tertekan dan marah.x jelas matlamat.ok,sahabat2 faham?

anguk2..

yang kedua ne pula,ada matlamat.beliau berkerja utk menerima sesuatu.betul x?sebab itu beliau suka dengan apa yang dikerjakannya..bekerja utk menerima.ada faham?

anguk2..

yang ke 3 ne pula,pun ada matlamat yang sangat jelas.beliau sangat2 gembira melakukan kerjanya berbanding pekerja 1 dan 2.sebab beliau merasakan beliau sedang memberi kepada org lain dan ofkos dalam masa yang sama beliau akan menerima.jadi berkerja utk memberi.understand?

anguk2..

Onion Head Emoticons 142jadi,apa yang ana nak kongsikan dengan antum semua ialah,matlamat akan membezakan hidup seseorg dengan yang lain.juga kerja seseorg dengan yang lain.misalnya org yang kerja tanpa matlamat,dia akan mudah tertekan kerana x tahu apa rasionalnya dia berbuat begitu.berlainan org yang berkerja dengan matlamat seperti yang pekerja 2 tu buat,dia akan merasakan sedikit keseronokan kerana yakin adanya ganjaran hasil daripada kerjanya itu.tapi lebih seronok dan bahagia lagi kalau berkerja dengan matlamat utk memberi kepada org lain,just like the uncle no 3.beliau gembira dengan kegembiraan  org lain.

Onion Head Emoticons 27sebagai contoh dalam halaqah kita ini.cuba antum lihat siapa yang paling gembira?hehe,ofkos la ana kan..kerana ana dtg dalam halaqah utk "MEMBERI" pengisian.dan antum adalah org yang datang halaqah utk "MENERIMA" pengisian.jadi ana adalah yg paling seronok dan sangat bahagia memberi dan melihat antum semua bahagia dengan pemberian ana ini adalah yang paling manis utk ana(iya ka?..)dan ana yakin tiada di antara kita yang x tahu matlamat dtg ke halaqah kita ni kan?

geleng2..senyum2..

seterusnya,dalam konteks dakwah pula..emm,ana rasa antum dah faham kot.x perlu la ana jelaskan lagi.berDakwah utk MENERIMA @ berDakwah utk MEMBERI @ berDakwah tanpa matlamat.kan3..hehe.ana ada kelas lepas ni.terpaksa habis awal..(alasan..)

begitulah berakhirnya halaqah rukh bersama-sama ahli usrahnya.selepas menutup majlis.naqib memberi task kepada ahli usrah utk halaqah seterusnya.bersalam-salam.berpeluk-peluk.rukh pun bergerak ke kelas dengan penuh kebahagiaan dan muka yang bersinar2..seronok beliau..
Onion Head Emoticons 64
tammat.



petikan daripada ceramah ust hasrizal (saifulislam.com)dengan sedikit ubahsuai dan tokok tambah seperti biasa..

2 comments: