Monday, April 30, 2012

scimex'12 satu (the unexpected)

alhamdulillah..
meninggalkan hujung minggu lepas dengan sesuatu yang sangat2 awesome.
b'program bersama-sama kawan2 yang superb dan adik2 sekolah yang amazing dengan pelbagai ragamnya..many things i want story.haha.

science and math exploration'12 (scimex'12),begitu namanya konon program yang di kendalikan oleh kawan2 daripada fakulti pendidikan utm dengan kerjasama rakan2 fasi yang mengambil subjek khidmat masyarakat sebagai pengajian ko-kurikulum (subjek wajib utk semua student utm).program yand dilaksanakan dengan objektif untuk mendoktrin(menggalakkan sebenarnya..kah3) student form 3 utk mengambil matapelajaran berteraskan sains dan matematik @ science stream di tingkatan 4.menggabungkan 11 buah sekolah(kalau x silap) sekitar daerah pasir gudang.under Pejabat Pelajaran Daerah + utm + kementerian pengajian tinggi.

ketika menerima tawaran untuk memberi pengisian utk program ini,aku tidak berfikir panjang utk menerimanya kerana pada expectationnya ini program islamic(peluang utk menambah ilmu n pengalaman ni..).dan expect hanya perlu beri pengisian biasa seperti tazkirah ringkas 5 hingga 10 minit antara magrib dan isyak atau selepas subuh(x pernah pun buat),dan handle hal2 kerohanian(solat,etc..) peserta,sebab yang menawarkannya adalah sahabat yang aku biasa dengannya adalah dalam program2 yang islamic (aku bukan islamic sangat pun,huhe~) dan dia tidak menspesifikkan nama program ni.but,when the official invitation letter comes to me,muahahahaha...sangat2 terkezut kerana tugas yang diamanahkan adalah jauh lebih serius daripada itu!

"saudara diminta utk menjadi penceramah dalam slot motivasi,'Upgrade Iman' dan mengendalikan sesi qiamullail".petikan daripada surat jemputan.waa,nasibla kau lan..

dan melihat kepada senarai penceramah lain utk program ini, mereka adalah, Doktor(PhD)... Prof Madya Doktor(professor bah tu..)...Encik(org berpengalaman la ni)..dan Saudara Sahlan Jamudding (aku mahasiswa biasa ijazah sarjana muda tahun dua!). "siapa ni?", persoalan yang probably ditimbulkan oleh penceramah2 lain kalau t'baca namaku... aduyai,matilah..kecilnya aku...kenapalah ber'trep' (baca=gatal betul) maw terima kerja ni,macam apa sak..=_=

ooo,tidak cuma itu ya..lebih kurang sehari sebelum program,ketika bahan2 utk disampaikan sudah hampir 97.8% aku siapkan, maka dapatlah mesej baru : "utk slot motivasi tu,bagi peserta terkesan ya.kalau boleh sampai menangis.."itu kata sahabat yang merekomenkan aku kepada urus setia program.dan itu bukanlah berita baik!

hmmm,awalnya dia bagitau...lalalalalaa~

sangat jauh daripada apa yang aku rancangkan.asalnya,mahu buat slot yang happy2 n seronok2 jak sebab itu lebih mudah dan aku suka konsepnya..jujurnya,pengalaman untuk memberi talk utk tempoh yang agak lama seperti ini tiada lagi dalam catatan sepanjang 20 tahun aku hidup.bercakap di hadapan pun masih x terketar-ketar.apalagi untuk mengedalikan slot yang perlu menyentuh hati peserta sehingga mereka menitiskan air mata! o man,this is ridiculous..

but,kerana ndak mahu mengecewakan sahabat tu dan men"trouble"kan program diorang,berikhtiarlah aku..n alhamdulillah,Allah memberi ilham yang suddenly datang tatkala aku sedang main Football Manager 12.haha.dan bermula daripada 1 poin idea,aku try kembangkan perancangannya supaya menjadi satu modul lengkap utk memenangiskan budak2..hahahaha!..hopefully,its work..

ok.idea sudah ada.rancangan sudah beres.modul sudah lengkap.tinggal pelaksanaannya jak lagi.fuhh~

to be continue...

No comments:

Post a Comment