Sunday, October 21, 2012

negara botak kepala (ep2)


   

sudah baca episod 1?


hensem kan?

lalu,bertitah akan baginda penuh semangat dan bertenaga.seperti baru meneguk sebotol 100 Plus hendaknya.(berikut adalah petikan ucapannya yang sudah siap diGoogle Translet)
hai rakyat semua! pertama-tama dan selamanya,beta mengucapkan syukur akan kepada tuhan atas kurnianya.andai tiada perkenannya,maka tiadalah juga apa yang ada pada kita sekarang ini.itulah bahagia,lahirnya seorang putera,Aron Aziz beta beri nama,yang bakal meneruskan cita2 kita semua,kearah negara maju merdeka menjelang tahun 2019.
bertempiklah akan seluruh hadirin hadirat yang ada menonjolkan kegumbiraan.seterunya,menyambung pula Raja Gopala pidatonya.
tapi,semalam dalam lena,bermimpi duka,sang pendita telah datang berjumpa beta.berkata akan dia "hai Raja Gopala,ketahuilah akan dikau bahawa mudarat yang menimpa akan negara engkau akan berulang pada keturunan setelah engkau,yakni anak,cucu,cicit dan sampailah 8 keturunan.uhuk..uhuk..(batuk-batuk)
tapi,usahlah gusar akan dikau.aku sertakan juga precaution untuk masalahmu itu.begini,engkau pastikanlah tiada org yang berambut di kepala mereka seluruh negara.inilah kerana di kepala berambut itu,banyak kutu2 yang menyebarkan virus x-mandula,yang mana telah menyebab tidak mampu akan korang berzuriat..sekian,salam ukhuwah!"
maka hari ini,berkumpul kita semua hanya untuk menyahut akan seruan pendita demi kemakmuran akan negara terchenta kita.lihatlah di sekeliling,sudah tersedia tukang gunting rambut untuk kita semua.janganlah segan mahupun silu rakyatku sekelian.beta dan Ratu Barbiea seluruh kerabat diraja juga turut serta.
bermula dengan Raja Gopala,kemudian Ratu Barbiea dan Tun Osabama turut serta menggondol kepala.penuh dedikasi bersemangat waja.sehelai lalu sehelai rambut gugur ke tanah,terkulai layu x bermaya,digunting oleh barber berwibawa.

maka terpinga-pinga akan semua yang hadir.kecualilah mereka yang bertiga itu,i mean Raja Gopala,Ratu Barbiea dan Tun Osabama.tersenyum sipu-sipu akan dia Ratu Barbiea.sudah dalam benaknya,ini akan terjadi.

namun,demi kedaulatan dan kemakmuran akan tanah tumpah negara yang terchenta semua sedia berkorban apa sahaja.lalu berduyun-duyunlah mereka ke kamar-kamar tersedia membuang rambut serata kepala.ada juga yang menongkah arah tiada mahu hilang mahkota di kepala terutama wanita.andai bukan kerana negara,tiadalah enggan mereka beralah kepada arahan pihak diraja.

usai sehari semalam,maka komplitlah seluruh negara dihabiskan memotong akan seluruh helaian rambut di kepala.pelik terasa akan atmosfera sekitar Kinabala yang bertukar rupa.negara shaolin lagaknya.

hikayatnya,seronok dan gumbira akan trio Raja Gopala,Ratu Barbiea dan Tun Osabama kerana plan mereka sukses berjaya.tiadalah sudah kerisauan melanda memikirkan ketidakkacakan anaknya,Aron Aziz.

beberapa tahun kehadapan,mangkatlah Raja Gopala dan disusuli pula Ratu Babiea.tibalah masa putera Aron Aziz menaiki takhta memimpin negara.bernikah akan dia seorang puteri botak kepala juga,dikurnia anak seorang juga,Rosyam Nor digelarnya.seterusnya,Rosyam Nor pula menerus lagenda mengelola negara.dan seterusnya,raja2 Kinabala terus bertukar rupa sehingga hari ini.

arakian,pada pemerintahan Raja Brunoma,anak akan dia Raja Rosyam Nor,telah diwajibkan akan semua orang mencukur juga kening,jambang dan misai2 mereka seluruhnya kerana diamatinya kutu2 virus mula berpindah tapak pula.dan habislah tiada kelihatan sehelai bulu di muka dan kepala penduduk Kinabala semua laki-laki dan perempuannya.

tradisi buang rambut dan bulu2 di kepala tidak pernah dilupa.bermula generasi Raja Gopala hingga Raja Kumalasari(currently crowned as Raja) hari ini ia terus dilaksana.menjadi suatu kemestian setiap bayi tak kira laki2 atau wanita yang baru lahir jejak dunia,dicukur akan seluruh rambut.malapetaka kata mereka andai enggan di buat pula.

maka tiadalah wujudnya akan produk2 kesihatan rambut untuk kepala seperti syampoo Pantene,Rejoice,Clear mahupun Minyak Kelapa.Pusat kesihatan rambut di kepala juga laksana Yun Nam Hair Care Solution,mampu bertapak lama.pasti tutup juga.tidak dilupa mekap-mekap berjenama antarabangsa laksana Maybeline meniti di mata-mata wanita,yang tiada ada kening dan bulu mata yang mahu dikena akan maskara.jimat belanja.

...

pada suatu hari di abad ke-20.tiba-tiba.di sebuah negara luar Kinabala,seorang laki-laki,Felix Baumgartnerah ingin mencipta nama dalam sejarah peradaban dunia.melakukan akan dia terjunan bebas tertinggi dari angkasa yang belum pernah di buat orang semasa.(saksikan videonya di sini)

mahu mendarat di Yugoslavia cadangannya.dukacita kerana tersalah baca GPS terjun dia atas tanah Kinabala.maka mendaratlah dia di tengah2 ibu kota negara Kinabala.pengsan akan dia kerana salah landing.semua yang berada sekelilingnya terkejut terkesima.siapa akan makhluk ini.belum pernah kelihatan oleh mereka.mengerumuni akan mereka seluruhnya makhluk itu.terpinga-pinga penuh tanda tanya.


5 minit sebelum terhempas.eh.

kerana kepala yang ditutup helmet,tiadalah jelas kelihatan akan rupanya.tidak berapa lama sedarlah akan dia dari pengsannya.perlahan-lahan di bukaknya helmet di kepala.suasana tegang seketika.dan terdedahlah seluruh kepalanya yang penuh dengan jambang,kening dan bulu mata lebat dan rambut belah tengah kepada semua.habis terkejut rakyat2 Kinabala,seraya bertanya dalam bahasa lingua franca antarabangsa semasa,

"WAH,KAU SIAPA?! MAKHLUK ASING!"

100 kali ganda terkejutnya Felix Baumgartnerah melihat menusia2 sekelilingnya yang tanpa bulu dan rambut di kepala.berteriaklah dia,

"WHOA! KAMU SEMUA SIAPA? AKU DIMANA?! PLANET ALIEN! "

[tamat]

hahahahaha.

...

the moral of the story?

dulu,rambut dan bulu2 dikepala adalah benda biasa di Negara Kinabala.ia lambang ke'macho'an dan kejelitaan luar biasa.apatah lagi misai,bulu kening dan yang sewaktu dengannya.itu nilai tambah buat mereka yang menjaganya dengan baik dan kemas.

namun,kerana rancangan gila tiga orang menusia tersebut,habis keadaan bertukar rupa 360 darjah.sejak itu,sedikit demi sedikit pandangan semua orang terhadap mereka yang punya rambut,dan berbulu kening dan yang sewaktu dengannya adalah kepelikkan dan kebencian barangkali buat mereka.

saya bagi anda pilihan.kita di golongan mana?
1-penduduk Kinabala
2-si penerjun,Felix Baumgartnerah
3-xtau.xpasti.

dulu islam izzah.lalu tiba-tiba datang golongan-golongan entah siapa tiba-tiba membawa ideologi jahiliyyah.kita tanpa usul periksa menerima dengan mudah.terikut-ikut cara mereka sehingga sedikit demi sedikit pandangan terhadap mereka yang punya agama mmenjadi semakin sinis hari ke hari.hingga satu tahap sinis itu menjadi benci.nauzubillah.

"pelik la ko ne pakai kopiah pegi kuliah.x rimas ke?ko sorang je kot dalam satu fakulti ni."

"kak,kenapa pakai pakaian labuh2?x panas ke?"

"sibuk2 buat pogram islamik buat pa?buka ada org nak dtg pon.."

"golongan2 ini memang gila.sikit2 nak bantah.sikit2 nak boikot.artis pompuan tu just nak nyanyi je pun..bukan nak ajak orang g zina.hish~"

"jangan join usrah.nanti diorang suroh hang jadi teroris." 

antara contoh2 ke"pelik"an orang zaman sekarang..

so,semoga anda semua mengerti akan mesej di sebalik cerita x munasabah ne dan sedikit selitan khulasah ringkas.

Daripada Abu Sa’id al Khudri RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda : “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi SAW menjawab : “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (Riwayat Muslim)

2 comments:

  1. terbaik la.. huhu ado moral tu.. ^^

    "jadilah org yg asing"

    ReplyDelete