Sunday, April 28, 2013

membaca itu pengalaman.

  Membaca itu, pada perkiraan saya ialah satu pengembaraan yang melangkaui masa dan tempat tanpa sempadan bersama catatan si penulis. Memang sesuatu yang luar biasa.

  Setiap orang mempunyai kisah hidup sendiri yang bersifat masing-masing. Mustahil ada dua orang yang melalui perjalanan hidup yang seratus peratus serupa dan sama setiap masa mulai dari hari kelahirannya. Latar masa, latar tempat, latar masyarakat itu yang jadikan ia berbeda.

  "Manusia itu belajar daripada pengalaman."

  Saya setuju handred persen dengan pernyataan ayat gabungan huruf-huruf mereng di atas. Anda?

  Orang yang tinggal di Kepulau Madagascar, mustahil sama pengalaman hidupnya dengan orang yang menetap di Pulau Nami. Orang yang hidup di tahun 2013 mustahil dapat merasai pengalaman hidup orang di zaman dinasour. Orang yang hidup dalam kalangan masyrakat muslim, pasti tidak tahu bagaimana rasanya pengalaman hidup dalam kelompok non-muslim. Mereka yang tidak pernah memasuki ladang tarbiyah, mustahil ada pengalaman merasai manisnya buah-buah sakinah, mawaddah dan rahmah dari pohon-pohon rendang iman dan taqwa. Cewah.

  Para penulis hakikatnya merakamkan kisah pengalaman hidup mereka dalam penulisan mereka. Tak kisah penulisan tentang apa pun. Para penulis novel, bercerita tentang pengalaman perasaan tentang hati dan jiwa mereka mendengar kisah-kisah daripada pelbagai manusia atau peristiwa-peristiwa mereka lalui sendiri. Para penulis buku-buku pemikiran, bercerita tentang pengalaman mereka melalui atau menyaksikan beberapa perkara dalam kehidupan sehingga membuat mereka berfikir tentang sesuatu. Para penulis bahan-bahan akademik, bercerita tentang ilmu-ilmu yang mereka perolehi hasil daripada pengalaman mereka belajar dan mengkaji tentangnya. Para penulis motivasi, bercerita pengalaman mereka menyaksikan pelbagai hidup manusia dan pengajaran-pengajaran yang mereka perolehi daripadanya. Dan begitulah di setiap aksara yang didakwatkan. Semua tentang pengalaman.

  Kita ini manusia biasa. Yang terbatas pergerakan dan masa. Kita tidak mampu pergi ke masa-masa yang lepas yang diluar jangka hayat kita, masa-masa sebelum kelahiran kita ke dunia. Dan kita tidak dapat menjejakkan kaki di setiap inci muka bumi ini.

  Oleh itu. Untuk mendapatkan pengalaman daripada masa-masa dan tempat-tempat yang tidak tercapai oleh kudrat kita, maka membacalah!

Mari mengembara ke serata dunia. Hanya dengan buku-buku.

Iqra'. Bismirabbika. 

No comments:

Post a Comment