Saturday, February 16, 2013

nasi ayam penyet.

Restoran Bibik dengan tagline 'Nasi Ayam Penyet citarasa Original'. Alunan zikir terapi Hafiz Hamidun mengusai ruang bunyi dalam restoran. Di luar hujan turun dengan rapi membasahi bumi. Kucing-kucing gelandangan terperusuk kaku di antara tayar dibawah kereta-kereta yang berparkingan. Merenung sayu percikan-percikan air, mungkin terkenang peristiwa beberapa hari lepas. Ketika dia dihalau keluar rumah kerana mencuri ikan goreng untuk makan malam sekeluarga tuannya. "Kalaulah aku bersabar.." mungkin begitu getusnya. Ada cairan puteh bergenang di kelopak matanya.

Meja segiempat nombor 7 dikerumuni. Seorang brader dengan apron kaler hijau cap Petronas mara menuju mereka. Mereka bertiga.

"Minum bang?"

"Bagi Teh O limau panas." pesan Amir.

"Sama." follow Abdul.

"Erm, Teh tarik soda ada?" tanya Syed. Pelik la dia ni.

"Nggak ada."

"Bagi neslo suam la."

"Makan?" brader tukar topik pulak.

"Ayam penyet."

"Sama. Ayam penyet dua. Bagi nasi tambah satu, sambal lebih ya."

"Pecelele satu."

"Oke. Beres." ngomong brader sebelum berlalu pergi menghantar pesanan pelanggannya melalui chat facebook di kaunter kepada tukang masak di dapur. Berteknologi sungguh restoran ni.  Ah, lupakan.

Lepas 10 minit lebih kuranglah, makanan sampai. Lantas, jasad ayam yang telah penyek dihentam dan ikan keli pecelele yang lemah tidak berdaya dilapah  dan dicarik-carik semahu mereka. Dicurah pula dengan semangkuk cecair puteh keruh yang panas menggelegak berasap. Tidak cukup dengan itu, ianya ditenyeh-tenyah dalam adunan kemerahan yang pedas dan cukup memedihkan. Dan akhirnya diratah penuh megah dan bergaya. Sungguh tak berperikemanusiaan mereka itu. Oh, kerepek-kerepek.

Usai melampiaskan nafsu pada sepinggan nasi yang tak bersalah, perbualan mereka disambung semula, seperti tiada apa yang berlaku.

"Weh, ingat tak abang yang selalu bagi talk lepas maghrib kat Surau Kejayaan tu?"

"Ouh. Yang ada janggut, pakai minyak wangi Malaikat Subuh tu? Aku memang respect dia! Kalau dia cakap sikit, terpukau aku. Dalil keluar mencurah-curah macam tu je. Kalau subuh, dia lah yang azan sayup-sayup tu."

" Yup. Pointer pun bukan main. Kalau bukan 4 rata, dekan. Kalau tak pun, timbalan dekan. Eh. Ketua Persatuan Mahasiswa Soleh Solehah peringkat Universiti pulak tu."

"Wauw, bukan calang-calang."

"Tapi dia makan nasi jugak kan. Sama macam kita."

"Erm, a'ah."

...

* Kita semua ada potensi memasing. Tapi, mungkin masih tertanam. So, ambil cangkul. Gali.

* Tarbiyah. Untuk orang biasa. Jadi luar biasa.


s stand for super/saya/sahlan.


2 comments:

  1. ketua persatuan mahasiswa soleh solehah....
    ngeng~
    juz nice..
    keep it up !

    ReplyDelete
  2. 'ngeng' tu bunyi nyamuk kan..

    ReplyDelete