Tuesday, March 19, 2013

best seller.

Ini cerita tentang Jo dan Kay. Sahabat baik. Dari tingkatan 4, tingkatan 5, matrikulasi sampai unibersiti. Tak pernah berpisah.

"Jo, kau dah habis baca buku 'Epilog Seekor Labi-labi Penakluk Dunia' aku tu?"

"Dah. Kenapa, aku dah terlebih tempoh peminjaman ke?"

"Takde lah. Saje tanya. Best tak?"

"Hmm. Not bad la."

"Eh, petang ni kau free?"

"Petang ni? Tak sure lagi. Ada apa?"

"Teman aku gi Kedai Buku Kebanggaan Rakyat. Nak usha buku baru. Bocer buku aku tak habis guna lagi."

"Oke. Aku on."

...

Petang itu, seperti yang direncanakan. Jo dan Kay pergi mengunjungi Kedai Buku Kebanggaan Rakyat berdekatan kolej kediaman mereka.

"Kay, kau rasa buku apa yang best ea?"

"Buku best? Kalau aku, aku akan cari buku-buku best seller. Mesti best punye lah."

"Ea?"

"Biasanya kedai ada display buku-buku best seller. Jom gi tengok kat depan."

Di sebuah rak berdekatan kaunter pembayaran, dipamerkan buku-buku best seller. Buku-buku dari pelbagai negara, bahasa dan genre. Semua ada. 'Cinta Kelas Tertinggi' karya Aisya Solehah, 'Hari Poter bersama Keldai Bemata Dua' tulisan Jay Kei Rowing, 'Lemas Dalam Pelukan Ukhuwah' keluaran Ulat Buku Production dan 'Shh, be quiet!' nukilan Wayne Rooney adalah antara buku-buku best seller  yang dipaparkan.

Kay belek buku tersebut satu persatu. Tengok cover. Kemudian dia terbalikkan. Baca sinopsis di belakang. Sekali-sekala Kay angguk-angguk kepala. Tertarik.

"Hmm, buku-buku ni semua aku dah baca." Memang sah. Kay ni ulat gonggok buku.

"Weh, gila kentang kau."

Jo pandang Kay. Kagum. Kay pandang Jo pulak. Kay kenyit mata kanan. Jo jelir lidah.

"Kay, aku gi bahagian belakang dulu pusing-pusing."

"Oke. Oke."

Jo kemudian berlalu meninggalkan Kay bersendirian. Hanyut dalam lamunannya. Terus membelek buku-buku best seller. Recall balik cerita setiap buku-buku tu barangkali.

Lima belas minit dua puluh lapan saat kemudian..

"Kay! Kay!" Terkocoh-kocoh Jo berlari mendapatkan Kay. Hampir saja terlanggar susunan buku-buku di tepinya.

"Ha, kenapa? Kau jumpa hantu dalam buku ke?"

"Aku dah jumpa best seller. Paling best seller! Aku rasa aku belum pernah tengok kau baca lagi. Kat rak simpan buku kau kat bilik tu pun belum ada rasanya."

"Ye ke? Kat mana? Kat mana?" Mata Kay bercahaya. Macam anime Jepun tu.

"Jom. Aku tunjukkan. Abang tukang susun buku tu bagitau kat aku tadi." Jo tarik tangan Kay. Kay follow je. Dua-dua semangat.

Jo dan Kay sampai di sebuah rak buku. Bahagian paling hujung belah kanan. Tengah-tengah.

"Ha, yang ni. Abang tu kata, yang ni memang best seller. Satu dunia baca. Cetakannya, entahlah sudah yang berapa. Bertahun-tahun, belum pernah berhenti. Dah diterjemah macam-macam bahasa pulak tu."

Jo keluarkan senaskhah daripada rak. Dia bagi Kay pegang. Tiba-tiba Kay nangis. Memang dia tak ada lagi best seller tu. Apa lagi nak dibacanya.

Kay terus ambil. Bawa ke kaunter pembayaran.

"Kak, tafsir al-Quran ni senaskhah berapa?"

anda sudah punya belum?

*Tafsir saya warna cokelat. Cokelat sedap. Eh, apa kaitan?

No comments:

Post a Comment