Thursday, December 19, 2013

muhasabah tentang musi-bah.





   Bismillah. Kita teruskan rakaman bicara lewat pena ini dengan petikan indah dari kitab suci al-Quran. Dalam baris ke-11 at-Taghabun, ayatNya menyapa kita dengan begitu lembut dan manis sekali;
 “Tidak ada satu musibah yang menimpa, kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa beriman kepada Allah niscaya Allah akan memberikan petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.”
   Belakangan ini, ruangan angkasa di beberapa negeri  Malaysia begitu sesak.  Awan-awan gelap tidak berhenti menitiskan air mata. Siang ke tengahari. Petang ke malam. Entah apa peristiwa yang terlalu sedih di alami oleh langit. Atau, mungkin juga langit terlalu gembira terharu. Tiada kepastian, kita yang berada jauh di bawah bumi ini mustahil untuk menjelaskannya.
                
   Tapi, ini bukan novel bersiri tentang cerita langit, awan atau matahari. Kita cuba membaca apa mesej dibawa dalam musi-bah yang telah menghanyutkan pelbagai cerita duka bersamanya. Ya, tentang banjir. Dan bukan banjir itu secara khusus, tapi secara umumnya. Kita melihat ia sebagai musibah atau bencana supaya lebih menyeluruh pengertian kita.

   Kisah tentang bencana sudah tentu memiliki banyak sudut pandangnya. Di sini, kita cuba membacanya dalam konteks sebagai muslim. Bilamana sesuatu bencana berlaku, tiga pandangan utama akan wujud dalam kalangan muslim.
   
   Pertama sebagai siksa, jika itu menimpa orang-orang yang tidak beriman. Kedua sebagai peringatan, jika menimpa orang-orang yang beriman tapi melakukan banyak dosa. Dan ketiga, sebagai sarana mengangkat darjat, iaitu bagi orang yang beriman, hamba-hamba Allah swt.

   Ini adalah formula mudah untuk menilai posisi iman kita.Tapi, formula ini hanya lebih praktikal untuk mereka yang terlibat langsung atau menjadi mangsa dalam bencana tersebut. Seterusnya adalah kita sebagai entiti yang melihat peristiwa tersebut dari luar gelanggang. Bagaimana kita harus memandang dan membacanya agar kita juga boleh turut memuhasabah iman kita.

   Sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari ini salah satu jawapannya,
“Seorang Muslim adalah saudara orang Muslim lainnya.”
    Disinilah ruang untuk kita bermuhasabah. Apakah kita sudah menjalankan peranan terbaik sebaik seorang muslim? Yang mana, hati setiap muslim itu adalah bercantum dengan hati saudara-saudara seakidahnya. Segala apa yang menimpa atau berlaku kepada saudaranya, pasti akan merangsang perasaan yang  sama antara keduanya.

   Maka, perhatikan. Bergetarkah hati kita saat menyaksikan saudara-saudara kita  menerima musibah di sana? Seterusnya, bagaimana tindakan anggota tubuh? Masihkah pegun bisu tanpa apa-apa usaha untuk menghulurkan bantuan, setidaknya doa? Kalau ternyata jawapan kita adalah tidak, yakinlah bahawa Allah sedang memberikan teguran bahawa iman kita masih terlau jauh untuk menghampiri kesempurnaan.

   Semoga  dengan peristiwa ini, iman kita tidak dihanyutkan oleh deras yang mengalir. Bahkan ia timbul meningkat naik setinggi paras air setelah hujan lebat berhari-hari. Wallahualam.

_____________

*agak skema di situ..


2 comments:

  1. Penulisan yang sangat menarik..teruskan menulis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jazakallah khair.
      insyaAllah jika dikurniakan ilham dan kekuatan daripada Allah.

      Delete