Monday, June 04, 2012

dakwah?


Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha Suci Allah (dari segala i`tiqad dan perbuatan syirik) dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" 
yusuf : 108
  
apabila bertanya kepada orang islam,kenapa perlu ucap syahadah? mereka akan menjawab,"sebab aku muslim la."

bilamana bercakap tentang solat,orang mudah menerima bahawa ia adalah kewajipan setiap orang islam.

bilamana bicara soal puasa di bulan ramadhan,org akan berkata,"oh,aku ini orang islam.jadi masa mesti puasa.kalau x berdosa.."

bercakap pula soal kahwin,lebih-lebih lagi tentang poligami bagi kaum lelaki,ramai yang mengaku,"kita ini umat nabi,kita mesti ikut sunnah nabi.."

tapi kenapa?,
apabila bicara soal dakwah mereka berkata,

"x wajib la..mana ada dalam rukun islam.."

"itu kerja nabi dulu.aku bukan nabi.."

"biarla ustaz-ustaz yang buat.."

"tabligh kan ada.."
Pos & Neg Emoticons 24
"budak-budak usrah punya kerja ni.."


No comments:

Post a Comment