Thursday, September 15, 2016

pelangi cahaya.









namamu siapa nak?
--pelangi. biasa dipanggil 'ren' saja oleh kawan-kawan. maksudnya, rainbow.

pelangi?
--iya, pelangi. nama itu daripada bapak dan ibu saya; hujan dan matahari.

wah, pantaslah kamu dinamakan pelangi. namamu indah, nak. seperti kamu juga, indah berjilbab labuh. Tuhan menutup segala kelemahan dan aibmu seperti pakaian dan jilbab labuh itu menutupi tubuhmu.












pelangi, kamu tahu bagaimana untuk bahagia?
--err, sepertinya saya yang harus bertanyakan itu pada makcik.













begini nak, untuk bahagia itu mudah. jika kamu jatuh cinta, jatuh cintalah pada ketidaksempurnaan, pada apa-apa atau pada siapa-siapa. pada keluargamu, pada sahabat-sahabatmu, pada bakal teman hidupmu, pada pekerjaanmu, pada hartamu, pada tulisan-tulisan yang kamu baca, pada rasa makanan yang kamu makan dan minuman yang kamu minum, pada cuaca pagi, pada suhu malam, pada semuanya yang ada pada kamu hari ini dan pada yang akan kamu temui kelak di hari besok.  
kalau hanya mencari yang sempurna, kita akan menderita seumur hidup kita. bahagia yang kita cari tidak akan kita temui kerna yang benar sempurna tidak akan ada di dunia. yang kelihatan sempurna- pada firasat dan pandangan pertama- hakikatnya langsung tidak pernah sempurna. justru, jangan menyandarkan bahagia hanya pada firasat dan pandangan pertama terhadap sesuatu. kamu bahkan akan kecewa apabila menemukan sisi yang tidak sempurna padanya. jangan pula membanding-banding kerana jalan ketidaksempurnaan pada setiap sesuatu atau seseorang adalah berbeza.
kehidupan di dunia adalah segalanya tentang ketidaksempurnaan. jika mahu mencari yang sempurna, carilah di negeri akhirat kelak. Tuhan menunggu kita untuk bertemuNya di sana.










--nasihatnya indah sekali makcik. oh ya, sebentar. mahu tuliskan semula dalam buku catatan saya. takut terlupa nanti. boleh kan? emm, boleh tahu nama makcik?  













boleh, silakan nak. nama makcik, cahaya. panggil saja makcik yaya. kalau boleh, pelangi doakan makcik supaya dapat memenuhi harapan dan tanggungjawab yang terselit dalam nama ini. menjadi penerang dalam kegelapan kepada diri sendiri dan orang lain. kamu juga, pelangi, teruslah menjadi inspirasi buat orang lain, menjadi alasan untuk mereka tersenyum ketika memandangmu.
--insyaAllah makcik yaya. doakan pelangi juga. 









2 comments: