Saturday, February 6, 2016

fix.






matikan enjin.
turunkan stand.

buka helmet.

"assalamualaikum. aseef kak, lambat sikit sampai." 
"waalaikumussalam. takpe. kan jauh, jalan jem lagi. yang penting dah sampai sini." 

jabat tangan.

laga pipi kanan.
laga pipi kiri.
laga pipi kanan.

"err, akak ada jarum dengan benang? nak baiki tudung. huhu." 
"jarum? ada kot. jap ea."

masuk bilik.

bunyi pintu almari dibuka,
bunyi laci ditarik keluar.
bunyi laci ditolak masuk.
bunyi pintu almari ditutup.

keluar bilik dengan bekas lutsinar penuh alatan menjahit.

keluarkan jarum. keluarkan gulungan benang.
masukkan benang dalam jarum.

hulur.

"nah. koyak ke? macammana boleh koyak?" 
"entah la. tadi bawa skuter laju sangat kot. tudung melayang-layang. sebab tu jahitan hujung tengah ni terbuka sikit. singgah tepi jalan, letak pin je tadi supaya tak lebih teruk." 
"hmm, kita selalu perlu memilih, antara jarum atau pin, kan? kalau ada kain yang terkoyak, atau jahitan lama terbuka macam tu, kita tahu, kita boleh on the spot lekatkan balik dengan pin atau ambil sedikit masa untuk jahit semula. cara yang cepat dan mudah, atau cara yang sedikit rumit dan ambil masa lebih lama. betul tak?"
"emm, a'ah. betul kak." 
"hati-hati jahit. kang tercucuk jarum." 


[habis].





No comments:

Post a Comment