Saturday, February 21, 2015

jogja; cerita-cerita pertama.


bismillah.
as asked, more pictures here. :)



find your wings. fly.


an empty flight. orang-duduk-paling-belakang's view.


menurut gue, mengembara adalah tentang bertemu orang orang asing. tentang bertemu orang orang kita tidak kenal dan orang orang itu juga tidak kenal sama kita tapi masing masing mudah untuk bertukar salam dan senyuman. ia juga adalah tentang kita yang berusaha bertutur dalam bahasa tempatan meski tak sepatah pun difahami oleh yang mendengar. tentang kita yang suka bertanya namanya apa mbak/mas? dijawab ikhlas, kemudian dibalas pula dengan tanya kalian dari mana? barusan ke sini? dan akhirnya perbualan ringkas itu ditutup dengan pelawa nanti datang ke malaysia ya

mengembara juga adalah kita yang memandang manusia, bangunan, jalanan, pohon, dan segalanya seperti padangan mata kita ketika mencari barang dan bahan masakan di pasar; setiap satu dipandang teliti, cuba menafsir ada apa di sebalik penampilan. ya, kita memandang semuanya adalah asing padahal kita sendiri yang sebenarnya orang asing di tempat mereka. begitu kan.


makalah dalam flight, going places.



hari pertama di jogja, kami tidak banyak berkunjung ke destinasi destinasi utama tumpuan orang ramai. jarum masa lebih banyak berpusing sepanjang dalam perjalanan dari airport ke tempat penginapan. kami cuma sempat ke pesisir pantai parangtritis mengejar matahari sebelum ia tenggelam dalam gelap malam. rencana menangkap momen sunset itupun kurang menjadi sebab matahari malu malu mahu bertemu kami, beliau berselindung di balik awan yang begitu banyak lepak lepak di langit sore itu.

walau dimana pun tempatnya, setiap pengembaraan selalu dihiasi dengan pertemuan luar biasa dengan orang orang biasa. ia menjadi menarik kerana ramahnya orang orang ini berkongsi cerita yang biasa di tempat mereka, tetapi untuk kita ia adalah sebuah cerita baru dan harus diceritakan pada orang lain. keterujaan kita mendengar cerita cerita itu membuatkan mereka juga sangat senang dan gembira. dan untuk hari ini, momen spesial itu adalah pertemuan kami dengan orang orang jogja yang punya kisah mereka masing masing yang memberi pelajaran dan inspirasi luar biasa buat kami.


greeny jogja from above


flight runaway.


bandara adisucipto.


kisah hari pertama bermula sebaik kami melangkah keluar dari airport setelah menyelesaikan urusan imigresen. ya semua sungguh eksaited dengan nuansa yang baru, menghirup udara baru. sampai sampai masa mahu keluar pun sudah salah pintu. haha. sebaik keluar, kami mencari jalan mahu ke tempat penginapan, viavia guesthouse di sebuah tempat yang tentu kami tidak tahu di mana, prawirotaman. mahu menyebutnya saja sudah susah, apalagi mau mencari lokasi letaknya.

dari agen pelancongan di pintu airport yang menawarkan pakej-pakejnya, mbak penjaga pagar parking yang sedang sibuk kerana banyaknya kenderaan keluar masuk, pak polisi yang menjaga di pondok menunggu kereta api sehinggalah mas-mas penjaga kaunter tiket bas transjogja. semua kami tanya berulang-ulang kali sebab dialek jawa dan indonesia mereka yang susah lho kami mau mengerti. 



stasion transjogja bandara. where we salah masuk pintu.


menolak untuk mengambil teksi untuk rasa lebih advanturous, akhirnya kami memilih untuk menaiki bis(bas) transjogja. itu pun semasa mahu masuk stasion(stesen) menaiki bis, kami lalu pintu yang salah. masakan tidak, kami langsung saja masuk ke tempat menuggu bis sedangkan prosedurnya harus beli tiket dulu. haha. 

sepanjang perjalanan menaiki bis, kami berulang kali bertanya kepada petugas pembantu pemandu, jauh lagi mas? sudah mahu sampai? yaa, untuk memastikan kami tidak terlepas  stasion hentian kami. tapi, akhirnya kerana buru-buru mahu turun, kami terlanjur turun satu stasion lebih awal daripada stasion hentian sebenar. haha. hasil penerangan orang-orang yang ditemui di situ, kami harus berjalan kaki 1 ke 2 kilometer ke depan. fuhh! bila sampai ke hentian betul, kami bingung lagi. signboard prawirotaman belum kelihatan, apalagi viavia gusthouse. mahu ke mana pula? bertanya lagi. dan kami meneruskan perjalanan berjalan kaki memasuki taman perumahan. 


observe. listen. write.


tourist.  traveller.  i'm lost!


ketika sesat sesat tanpa hala tujuan dalam taman perumahan itulah kami berjumpa pak priyanto. pertemuan yang cuma mahu bertanya arah, yang mungkin cuma seminit dua,  menjadi sebuah perkongsian cerita dan inspirasi yang panjang antara kumpulan anak muda dengan ilmu mentah kejuruteraan masing masing bersama seorang insinyur civil veteran dengan pengalamannya. 

ah, sudah terlalu panjang. nanti kalian boring membacanya. gue sambung dalam entri lain saja ya.


3 comments:

  1. thank you. :)

    kenapa post yang sebelum ni dah 'hilang'.

    ReplyDelete
  2. welcome anon.
    technical mistake. haha.

    ReplyDelete
  3. Kesian de lu, lain kali tanya dulu br turun, xpe exercise

    ReplyDelete