Friday, March 07, 2014

buku: 99CdLE.

petang semalam bersama teman-teman daripada lpm pmiutm memasuki ruang bedah yang diketuai oleh kakak Mar Nilam. lokasinya di teratak cokelat tepi tasik; air tenang, itik itik putih, angin sepoi dan redup bawah pohon. kalau ditambah dengan alunan yiruma, 'river flow in you' mesti lagi mantap nuansanya.

subjek bedah adalah 99 cahaya dilangit eropa oleh hanum salsabiela rais & rangga almahendra.

ini,



sungguh, terlalu banyak yang diperolehi daripada kisah tentang perjalanan sebuah 'pencarian' ini. pencarian 99 cahaya kesempurnaan yang pernah dipancarkan islam di benua eropa. akhirnya, lewat kisah indah ini, benar sungguhlah bahawa islam itu rahmatan lil alamin.

“Tentang kopi kesukaanmu, cappucino, kopi itu bukan dari italia. Aslinya berasal dari biji-biji kopi Turki yang tertinggal di medan perang di Kahlenberg. Hanya sebuah info pengetahuan kecil-kecilan. Assalamu’alaikum” -Fatma, 99 Cahaya di Langit Eropa, halaman 50.

sebetulnya, saya belum pernah sentuh buku ini, apalagi untuk membacanya. hanya tahu lewat trailer filemnya saja. dan dengan bermurah hati, kakak Mar Nilam meminjamkan buku ini kepada saya. hoorey!

No comments:

Post a Comment