Friday, June 30, 2017

雨 - ame.







rooftop.

masih tengahari, belum malam lagi.
tapi langit gelap.

maksudnya langit mendung la tu.

angin pun kuat.
lagi-lagi di atas atap.

"hujan."
"kembali."



tap..

tap tap..
tap tap tapp..
tap tap tap tap tap tapp tappp tapppp..

itu bunyi detak air hujan yang sedikit-sedikit turun kemudian terus lebat. sempat turun dari rooftop ke tingkat bawah, yang berbumbung, sebelum lencun. cuma sedikit basah.

"kembali?"
"hujan is kembali."
"from? in?"
"from quran. in at-thariq; eleven."
"wow, ingat." 
"acah-acah.. padahal buka tafsir in a new tab. haha."
"ceh.. so, the ayah please.."
"demi langit yang menurunkan hujan. dalam matan asalnya, in arabic, the word 'rain' referred to the kalimah al-raj'i, *which literally means return."

setiap butir hujan yang jatuh dan menabrak kaca jendela, seperti sedang berlumba sesama mereka untuk menjadi yang paling cepat meluncur jatuh ke bawah. butir yang lebih besar, luncurannya lebih laju berbanding yang butir-butir yang kecil. faktor graviti. ada juga butir kecil bergabung dengan butir kecil yang lainnya untuk menambah saiz sekaligus berat, menjadikan mereka lebih mudah dan lebih laju meluncur ke bawah.

"air hujan, datang dari bumi. diangkat naik ke langit. kemudian turun, kembali pulang semula ke bumi. tidak kiralah jauh mana daratan tanah mereka tinggalkan atau setinggi mana langit yang mereka duduki sebagai awan, akhirnya ke tanah juga mereka akan kembali apabila tiba masanya. itu fitrah atau sunnatullah hujan."
"so we are."
"but maybe from the opposite departure gate." 
"yup. we came from above, sent down to the earth. and soon will go back to our origin too. thats our fitrah, to return back to Him. langit tidak mahu menyimpan awan selamanya, dan bumi(dunia) tidak akan menyimpan kita selamanya."
"ok, guess what is the best type of rain(raj'i)?"
"type of rain? rain what? rainy days? train? trainee? terrain? brain? drain?"
"dude.. hahaha. rainbow la.. pelangi.. hujan yang pulangnya sempat meninggalkan kegembiraan kepada orang lain."
"ya, betul."

sambung rain gazing.



___
*tafsir al-azhar.

2 comments: